Sunday, November 23, 2008

فالسريع


النهارده الصبح وأنا نازله الشغل اختي طلبت مني أوصلها الكليه في طريقي.. طبعا كانت فكره سيئه جدا لأن أختي في عين شمس.. والعباسيه الصبح كانت عامله زي صينية مقلوبه شامي فيها من كل صنف حته صينيه اورديحي طبعا مكنش في أي لحمه في الموضوع .. الناس كلها مكشره ومكتئبه تقريبا كلهم بيشتغلو غصب عنهم.. فضلنا واقفين كتير في العباسيه ..زوبه مكنتش لسه صحصت أصلي خدتها على مشمها ونزلت بيها.. وهي لما بتنزل بسرعه كدا بتأفش..فقررت تعملها معايا ووقفت زوبه في وسط ميدان العباسيه.. والنبي يا زوبه متعملي في كدا طب وحيات البنزين الي حطيتهولك أول الأسبوع لتقومي..اعدت ابوس فيها وكنت هعيط عالتابلوه بس زوبه منختش أبدا وأول مالزحمه اتحركت شويه الناس الي ورايا طبعا كلهم صوت كلاكستهم علي مره واحده!في اللحظه دي فكرت لو 20 مليون مصري ضربو كلكس في نفس واحد ايه الي ممكن يحصل؟ المهم نزلت عشان ازق زوبه والحمد لله لقيت العشرين مليون مصري نازلين بيزقوا معايا وعدت على خير وديت اختي الكليه.. وانا راجعه بقى من الميدان كنت في الحاره الشمال وفي لفه علي الشمال فضربت اشاره يمين عشان اطلع من الحاره دي والي عايز يلف يلف واز فجأة بعد مالفيت نص العربيه تقريبا وكنت خلاص مبعدل نفسي لقيت واحد تاكسي جاي بأقصى سرعه من آخر حاره في اليمين وبيلف في وشي فضربت فرامل فجأة ودب لقيت الي ورايا لبس فيا! أعصابي تعبت ركنت على جمب ونزلت ابص على زوبه ولقيت العسكري والظابط جايين جري ومعاهم العشرين مليون مصري بيسألوني إزا كنت عايزه اعمل محضر وانا بحارب دموعي وبفكر في الفلوس الي هدفعها عشان اصلح زوبه وهي اصلا مش ناقصه المهم سألتهم على الراجل الي خبطني قالولي دا واحد ياعيني سواق على عربيه نص نقل غلبان قلت خلاص يا بنتي المسامح كريم واهو انتي برضو وقفتي فجأة والعشرين ملون مصري بيقولوي معلش يا مودام سامحيه دا راجل غلبان.. الظاهر انو يقربلهم..المهم قلت للظابط خلاص يا باشا مش هعمل محضر.. وفي اللحظه دي لقيت سواق العربيه النص نقل طالع بيقولي ما هو انتي لو كنتي مفتحه مكنش دا حصل.. الدم غلي في راسي.. دا ابن اللزينه عربيته اكسدامها حديد ومتخربشتش خربوشه..المهم اعد يقول كلام محبش اكرره أنا مهما كان بنت ناس آه! رحت انا رديت عليه اولتله دانتا الي تييت و تييت وانا هطلع ترابانتينك النهارده هات المحضر يا حضرة الظابط الراجل دا لو روح بيتهم النهارده مبقاش أنا بنت أبويا!

لقيت العشرين مليون مصري هيعيطو ويبوسو ايدي وبيتحايلو علي بجد أنا شكيت الراجل دا يالرئيس المنتخب الي هايحرر مصر يا اما يقرب لكل الناس دي.. طب هم ليه بيعملوا كدا.. هما فاكرين انهم كدا بيعملوا خير؟ بيخدوا حق الفقير من الغني؟ لكن دا مش عدل ومش احقاق للحق مش عشان انا عربيتي ملاكي وهو سواق يبقى نسامحه عشان غلبان!! دا مش تحقيق للعدالة الاجتماعية ولا إحقاق للحق.. الحق والعدل ميعرفش غني ولا فقير..العدل هيتحقق لما نبطل نحاول نكيفه على كيفنا.. لما ناخده ونقبله زي ماهو واحد ملوش أشباه

المهم زوبه ماتت المسكينه ومحدش خدلها حقها..انا وديتها للسمكري وهروح اتطمن عليها دلوقتي

اشوفكم على خير

وسلام

1 comment:

Amir said...

مدونتك جميلة جدا .. استمتعت بالقراءة