Saturday, November 15, 2008

تاخد فيزا؟


أنا مزنوقه جداً..ومحدش يقولي خشي الحمام! الحقيقه من كتر ما أنا مزنوقه أنا زهقت واعده بتفرج عالإم بي سي 4 ومش قادره أركز في الي المفروض أعمله ومن كتر السرحان الأفكار أعدت تروح وتيجي في دماغي فقررت ألحق أكتبها قبل ما تطير.. الحقيقه كمان إن أنا مش بس مزنوقه عشان ورايا حاجات أعملها مش عارفه أجيبلها وقت منين لكن أنا كمان مزنوقه ماديا عالآخر ومحدش يقولي أسلفك!!.. ربنا يخلي لي بابا بس أنا تعبت من إني مش عارفه أعيش على قدي مع إن"قدي" مش صغيرأوي! في عائلات في مصر عايشه "على قدي" ..الحقيقه التالته هي إن مش أنا بس الي مزنوقه دا العالم كله مزنوق بيقولو إن السبب هو إن العالم ماكنش عايش على قده وفضلو يصرفو أكتر من الفلوس إلي معاهم لحد مابقت ديونهم وأقساطهم أكبر من دخلهم فبطلو يدفعو الاقساط فالبنوك فلست.. مش عارفه العالم هيفك زنقته إزاي بس الحقيقه أنا عندي فكره هفك زنقتي إزاي.. هزنق نفسي في جمعية! أيوه جمعيه هتزنق آه بس هيبقى معايا مبلغ كويس ادفع بيه الديون الي علي..الحقيقة إن الجمعية دي اختراع مفيد جدا لأمثالي إلي "إيدهم سايبه" .. الحقيقه إني محتاجه الشهرين الجايين أبطل أشتري أي حاجه وأي فلوس هتجيلي هحطها على جمب وادفع بيها جزء من ديوني..بعد مادفع كل إلي علي هقص كل الكريدت كاردز بتاعتي أيوه الفيزا.. أوبرا قالت كدا.. قالت الي معهوش ميلزموش وأنا نويت مزنقش نفسي أبدا بعد كدا..الحقيقه إن "الفيزا" دي مصيبه بتغريك تشتري الحاجات الي مش لازماك ومتقدرش تدفع تمنها.. بحاول أفتكر كنت عايشه ازاي قبل الفيزا. . الحقيقه مكنتش بستلف من حد وأول ما شتغلت قلت لبابا وماما من هنا ورايح أنا مش عايزه مصروف أنا هجيب كل حاجتي لنفسي طبعا دي كانت اكبر غلطه عملتها في حياتي ولحد دلوقتي معرفتش ابطل اخد مصروف بس هيحصل إن شاء الله هيحصل
عشان أوفر شوية فلوس هعمل اكل واجيبه معايا الشغل بدل ماشتري من بره واهو برضو الواحد ينضف معدته الي تعبت من اللغوصه بتاعة الأكل الي في مصر الي مبعرفش ابطله بالرغم من إني متأكده اني لو عملت زياره واحده لأي مطعم في مصر أيا كان مكانه ونضافة قعدته من بره فأنا مش هقدر أحط في بقي صنف أكل تاني ما حييت فعشان كدا افضل اني معملهاش
الحاجه التانيه هي إني هعمل لسته بالحاجات الي نفسي أشتريها وارتب اولوياتي وأوزعها على الفتره الي جايه عشان مشتريش أي حاجه ملهاش لازمه.. بالمناسبه لو حد محتار ومش عارف هيجيبلي ايه في عيد ميلادي فأنا بقوله من دلوقتي التزم باللسته او اديني الفلوس احسن:)
الحقيقه الأخيره هي إني طولت قوي ولازم ارجع أكمل شغل لحسن العلاوه الي عامله حسابي عليها تطير وألبس في الحيط لبسه ما بعدها لبسه
وسلام

No comments: